Přejít na hlavní obsah
Design Sprinty při vývoji softwaru: Těžkosti, poučení a radosti

Design Sprinty při vývoji softwaru: Těžkosti, poučení a radosti

Vyplatí se Design Sprint zkoušet? Jaké dny jsou nejnáročnější? Kde číhají nebezpečí a dá se jim vyhnout? Odpovědi čekají hned na následujících řádcích! Zjistili jsme je pro vás při rozhovoru se Scrum Masterem Petrem Hýnou.

Přečtěte si i první část rozhovoru o roli Design Sprintů v Kentico a experimentech s metodikou.

„Je to jako týdenní tábor, ze kterého se vám nechce odejít.“

Co pozitivního vám Design Sprinty přinesly?

Především dostáváme vývojáře blíž k reálnému problému a k zákazníkovi. Dřív jim vše tlumočil produkťák a UX Designer. Teď mají možnost být u rozhovorů, dělat si poznámky a hned na začátku pochopit zákazníka. A je vidět, že to funguje a jsou výrazně víc iniciativní! Zjišťují si kontext z product boardu, aktivně se doptávají a diskutují o rozhodnutích, se kterými Product Manager přichází. To se dřív nedělo. Zkrátka, pomáhá nám to k cestě za soběstačností týmů, které budou zvládat uchopit problém od A do Z.

Agile Coachům to dalo nové téma „Design Sprint – a co dál?“ Zvažujeme řadu mutací Design Sprintů, které se dají použít. Třeba dát lidem i po Sprintu pár dní, kdy se můžou zavřít, dotvářet věci a validovat je se zákazníkem. Případně na Design Sprint navázat nějakým story mappingem a důležité myšlenky tak snadno předat jinému týmu. 

A obecně z pohledu firmy?

Kenticu to otevřelo oči v tom, že i když Scrum a Agile tu jsou na dobré úrovni, není to strop. Jsou i další přístupy a frameworky k řešení problémů. 

Lidé si tu metodiku pochvalují. Líbí se jim, že se můžou týden zavřít a zaměřit se jen na jeden problém. Jeden z účastníků se vyjádřil, že má pocit, jako kdyby po týdnu končil tábor. Bylo pro něj těžké z toho soustředěného prostředí vypadnout. 

Design sprint - u tabule
Kolegové jsou díky Design Sprintům víc iniciativní a lépe rozumí zákazníkům.

„Jasné nastavení očekávání je důležité na začátku Design Sprintu, ale i na jeho konci.“

Jak poté navazujete na Design Sprint a pracujete s výstupy?

To záleží na tom, kdo se Design Sprintu účastní. Ideální je, když tam jsou lidé, kteří budou daný problém dál řešit. V tom případě si hned na konci Sprintu určí další kroky a oblasti, na které se budou soustředit. Měli jsme ale i variantu Sprintu, kde byl tým namíchaný, a výzkumy dělali odborníci, kteří pak nepracovali na řešení. Své výsledky sepsali pro ostatní a produkťáci a business owneři, kteří se Design Sprintu účastnili s nimi, je pak dál rozvíjeli a předávali kontext dalším kolegům.

Když se bavíme o týmech – v jakém složení na Design Sprintech býváte?

Třeba hned na prvním Sprintu, který jsem facilitoval, tým fungoval ve složení: Product Manager Ondra Širočka, Petr Palas jako majitel a investor, Martin Makarský jako Developer a za designéry Pavol Donko. Zapojili jsme ale i další lidi v rámci „Ask the experts“ a ptali jsme se jich na detaily, které nám mohly unikat. Třeba tehdejšího CTO nebo produkťáků z EMS, kteří podobný problém už řešili a dali nám nějaké návodné otázky a podněty, které nám pomohly víc pochopit problém. A taky architektů. 

V roli Deciderů byl Ondra a Petr. Z toho jsem měl trochu obavy, protože dva kohouti na jednom smetišti nemusí dělat dobrotu. Nebylo ale jisté, jestli s námi Petr bude moct být celých 5 dnů, proto jsme to tak udělali.

I tak je to odvážné rozhodnutí mít dva Decidery. Jak jste se pojistili, že to bude fungovat?

Dobře jsme si nastavili očekávání před Sprintem. Sedli jsme si s lidmi dopředu, seznámili je s konceptem a základními pravidly. A dohodli jsme se, že konečná rozhodnutí dělá Ondra, pokud Petr jako majitel nebude mít zásadní protiargumenty. Tým měl tím pádem autonomii.

Design sprint - v procesu
Vždy se předem ujistěte, že se váš tým opravdu může na 5 dní zavřít a věnovat se pouze „sprintování“.


„Vše se odvíjí od správného určení cíle a persony.“

Který den považuješ za nejnáročnější? A proč?

Pondělí. Z toho pohledu, že během jediného dne by se měl tým zformovat, pochopit problém, zmapovat ho a určit si část, na kterou se bude soustředit, je tohle pro facilitátora nejnáročnější. Je ale dobré dát tomu maximum. Vše v následujících dnech se totiž odvíjí od toho, jestli v pondělí tohle všechno dobře zvládneme, najdeme správný cíl a personu. A když se pak v pátek budeme bavit s lidmi, kteří reálně řeší problém, na který jsme se zaměřili, je mnohem jednodušší navázat s nimi dialog.

Z pohledu týmu si dovedu představit, že je hodně vyčerpávající středa, kdy se vyrábí storyboard, a čtvrtek, kdy se dělá prototyp. Ve čtvrtek někdy začíná pokulhávat soustředěnost a lidé práci nedávají sto procent. Hledají asety pro designéra, který je tím, kdo dál něco tvoří, a oni mají tendence dělat si bokem svoji práci. Tohle je potřeba ohlídat, aby lidé nezačali odbíhat, a také držet tým synchronizovaný a zároveň s tvorbou prototypu pracovat i na přípravě interview scriptu.

Máš nějaké tipy, jak se v začátcích s tou náročností popasovat?

Neuděláte nic špatně, když pojedete podle knížky. Nemějte z toho přehnaný respekt. Nejde o žádnou raketovou vědu, ale o selský rozum.

Na co by si lidé ještě měli dát pozor?

Pokud máte omezený počet lidí, kteří se můžou zapojit, a ještě jsou hodně zaneprázdnění, může se lehce stát, že nebudou k dispozici celý týden. Pak budete dělat všechno a zároveň nic. Lidé budou sedět na dvou židlích. A to může ohrozit správný průběh Sprintu. Proto se vždy dopředu ujistěte, že má celý tým čistý kalendář a všech pět dní se bude soustředit.

Je něco, v čem byste se sami chtěli zlepšit?

Chtěli bychom vyvážit poměr dotazovaných z Kentica a mimo ně. Třeba teď jsme měli padesát a více procent respondentů z Kentica a spolu s nimi tam byly agentury, se kterými spolupracujeme. Chceme se doptávat i jiných než interních zákazníků. Venkovní svět by nás mohl víc obohatit a nabídnout jiné vnímání problému.

Také by se mi líbilo jít přímo k zákazníkovi, který urgentně řeší nějaký problém, a uspořádat Design Sprint u něj. Prostě jít k problému co nejblíž.


Nezbývá, než držet palce – ať můžeme napsat další článek! :)

Chcete se Petra na něco zeptat?

  • Petr Hýna

    Ozvěte se mu na e-mail PetrH@kentico.com. Nebo sledujte náš Facebook a vyhlídněte si nějakou akci pro Scrum Mastery a Agile Coache, můžete se spolu pobavit osobně.


    Petr Hýna, Senior Scrum Master

Chcete si číst dál?

Záhadná pozice č. 2: Component Developer

Co si budeme povídat, na názvu Component Developer toho zas tak moc záhadného není. Ale počkejte, až uslyšíte, že Component Developeři v Kentico jsou a zároveň vlastně nejsou! To je aspoň dávka tajemn…

V kategoriích Development a Život v Kentico

O čem mluvíme, když mluvíme o agilním přístupu k práci

To, jak si organizujeme práci dnes, není konečný stav. Věci měníme podle toho, jak se postupně rozrůstáme a zlepšujeme. Pár let zpátky u nás proběhl takový malý převrat. Agilní převrat.

V kategorii Development

Open space a houpačky? Nemáme a nechceme, protože...

Kanceláře na Nových sadech jsou už naše třetí v pořadí. I proto jsme přesně věděli, jaké by měly být, a taky co tam určitě mít nechceme. Ve výběru nám pomáhali lidé z jednotlivých týmů.

V kategorii Život v Kentico