Přejít na hlavní obsah
Jakou má roli UX ve směřování produktu a firmy

Jakou má roli UX ve směřování produktu a firmy

Na začátku byl jeden tým a jeden produkt – Kentico Draft. K tomu pak přibyly produkty Deliver a Engage, Kentico Kontent. Protože jsme ale původně jednotlivé produkty vyvíjeli relativně samostatně, uživatelské prostředí bylo čím dál tím víc nekonzistentní. A tyto nedostatky vlastně určují to, jak vnímáme roli UX ve firmě a v produktu. 

Produktový vs. interakční design

Spíš než UX používáme termín interakční design. To proto, že se zabýváme hlavně celkovou použitelností a konzistencí prvků v uživatelském prostředí. Klasický UXák totiž kromě toho zkoumá i situaci na trhu a sleduje konkurenční řešení. Tuhle část práce ale u nás převzali produktoví manažeři. 

V rámci interakčního designu se zaměřujeme hlavně na naše vlastní uživatele. Pravidelně testujeme, děláme výzkumy a na celém produktu máme nasazený Hotjar a Intercom – nástroje, které nám umožňují získávat okamžitou zpětnou vazbu. Soustředíme se tak na to, co uživatelé chtějí, co se jim líbí a co jim vadí. Což ale vůbec nemusí souviset s tím, jak se produkt prodává. 

Zkrátka produktový design je starostí produktového manažera. Role UX je odlišná. Je zaměřená hlavně na spokojenost uživatele s produktem, nikoli na konverzi k nákupu jako na běžném webu. 

Hlavní výzvou bylo sjednocení všech prvků

Po tom, co jsme vypustili do světa Kentico Kontent, jsme chtěli primárně sjednotit User Experience uživatele u jednotlivých produktů – Draftu, Deliver a Engage. Tak, aby uživatel vůbec nepoznal, že přechází z produktu do produktu. 

Na začátku jsme tak dali dohromady knihovnu všech elementů a vytvořili pro ni webovou stránku, kam se dostane každý z firmy – od vývojáře až po markeťáka. Je to takový základní styleguide, který dnes používají všechny týmy.

Ukázka z naší knihovny elementů – jak mají vypadat checkboxy a radio buttony
Ukázka z naší knihovny elementů – jak mají vypadat checkboxy a radio buttony


Jak bude mluvit produkt…

To nás ale postavilo před další otázku: jak vůbec mluvit na uživatele v návodných textech, tlačítkách a chybových hláškách? V Kentico se vždycky hodně řešila technická dokumentace a marketingové texty, ale copywriting uvnitř produktu šel původně spíš stranou. 

Tím, jak se Kentico Kontent vyvíjí a nabývá na vyzrálosti, tak se samozřejmě uvnitř produktu objevuje čím dál tím víc komplikovanějších textů. Je potřeba na uživatele mluvit sofistikovaněji, už to nejsou jen krátké popisky tlačítek. Tím se ale dostáváme k definici tonality a stanovení nějakého archetypu, který ten produkt bude mít. A na tom právě intenzivně pracujeme.

V produktu již neřešíme jenom popisky na tlačítka a chybové hlášky, ale také návodní texty pro uživatele

…tak bude mluvit celá značka

Do budoucna chceme, aby se způsob, jakým mluvíme v návodných textech, tlačítkách a hláškách uvnitř produktu, promítl do celkové marketingové komunikace firmy. Včetně třeba textů PPC reklam, bannerů a podobně.

Je to samozřejmě běh na dlouhou trať a nebude to hned.  Vše vychází z rychlé zpětné vazby od uživatelů a z ověřování hypotéz v testování. Tím pádem způsob, jakým bude mluvit produkt, se musí promítnout i do toho, jak nás budou uživatelé vnímat a jak na ně bude Kentico jako značka působit.

Petr Augustin, UX designér


Chcete vědět víc?

Zajímají vás novinky z naší Kentico Design komunity? Sledujte nás na Twitteru

Kentico UX Design komunita – Twitter
V naší Kentico Design komunitě se pořád něco děje. Workshopy, meetupy, design sprinty, Design Hours, konference... Chcete mít přehled? Sledujte nás na Twitteru!

O všech plánovaných akcích píšeme také na Facebooku. Sledujte nás, ať vám žádná neuteče.

Chcete si číst dál?

Design Sprinty při vývoji softwaru: Experimenty s metodikou

Znáte metodiku Design Sprintu, díky které za pouhých 5 dní najdete řešení zásadní výzvy nebo problému? V Kentico si s ní pohráváme už nějaký pátek a náš Scrum Master Petr Hýna byl vždy u toho.

V kategoriích Rozhovory, Development a UX

Záhadná pozice č. 1: Customer Success Manager

Tak si to přeložme –> manažer úspěchu zákazníka. Co si pod tím představit? Vlastně je to docela jednoduché. Když je zákazník úspěšný, pak je i spokojený a nemá tendence odcházet k jinému dodavateli. A…

V kategorii Život v Kentico

Design Sprinty při vývoji softwaru: Těžkosti, poučení a radosti

Vyplatí se Design Sprint zkoušet? Jaké dny jsou nejnáročnější? Kde číhají nebezpečí a dá se jim vyhnout? To vše se dozvíte v druhé části rozhovoru se Scrum Masterem Petrem Hýnou!

V kategoriích Rozhovory, Development a UX