Přejít na hlavní obsah
Naše začátky se Scrumem

Naše začátky se Scrumem

Scrum je součástí našeho vývoje už hezkých pár let. Cesta k současnému stavu ale nebyla vůbec jednoduchá. Chcete vědět, proč jsme to nejdřív chtěli vzdát a kdy se to zlomilo? Zavzpomínali jsme na dobu, kdy jsme se Scrumem teprve začínali, a všechno vám to pěkně sepsali. 

Na počátku byli vývojáři a testeři

A moc jim to spolu neklapalo. Seděli v oddělených kancelářích a asi si dovedete představit, že to občas nedělalo dobrotu. Testeři byli hodnocení podle počtu nalezených chyb a uměli na developery vytáhnout pořádné záludnosti. Programátoři zase měli pocit, že je oprava bugů zdržuje od práce. 

Plánování práce bylo čím dál složitější. Vyvíjeli jsme vodopádem a jednou ze „slastí“ této metody bylo psaní produktových specifikací. Stálo nás to spoustu času a úsilí. V lepším případě jsme dokumentaci přepisovali, v tom horším jsme ji zahodili úplně, protože po několika týdnech vývoje byla zkrátka neudržitelná. 

Bylo nám jasné, že když postupně rosteme, nevyhnutelně budeme muset náš způsob vývoje inovovat. První krok byl docela jasný – rozpustit tým testerů do vývojových týmů, aby všichni pracovali společně. Fungovalo to skvěle! 

A co dál? 

První krůčky s agilním vývojem

Zhruba před sedmi lety přišel náš COO Tonda Moravec s nápadem vyvíjet agilně. Nikdo z nás s tím neměl zkušenosti, ale leccos jsme znali z odborných článků. Rozhodli jsme se vyzkoušet Scrum alespoň v jednom týmu. 

Hned na začátku jsme to chtěli vzdát. Po prvním sprintu jsme nebyli schopní doručit nic hotového. Velký problém pro nás představovalo odhadování ve Story Pointech a plánování obecně. Dřív jsme měli vše přesně nalinkované, teď jsme najednou odhadovali v abstraktních jednotkách, sami si plánovali práci a místo na popis funkcionality se soustředili na uživatele. 

Po pár iteracích ale přišly první výsledky. Viděli jsme, že tým zvládá mnohem víc práce a navíc efektivněji, takže se zdálo jako dobrý nápad implementovat Scrum i v ostatních týmech. Jenže tehdejší Scrum Masteři byli nadšenci z řad vývojářů a testerů a kombinovaná role byla pro většinu z nich příliš náročná. Po několika měsících jsme proto zaměstnali prvního Scrum Mastera na plný úvazek. 

Ostatní agilní frameworky jsme si samozřejmě vyzkoušeli taky. Scrum nám sedí nejvíc, ale na odbavování úkolů v rámci sprintu používáme také Kanban nebo párové programování známé z Extreme Programming.

Jak jsme si ohnuli Scrum  

Když jsme začínali s agilem, vyvíjeli jsme náš hlavní produkt Kentico EMS už 7 let. Přechod na jiný způsob vývoje pro nás logicky byl obrovská změna v dosavadním přístupu, procesech a rolích v týmu. Implementovat Scrum v nejčistší podobě by nebylo ani technicky možné, proto jsme si museli leccos ohnout a přizpůsobit:  

  • Do vývojového procesu nám vstupuje 7-days bug fixing policy. Proto máme v každé iteraci vyblokovaný čas na opravu chyb, které mohou přicházet v průběhu sprintu. 
  • Technicky nedodržujeme dodání Potentially Shippable Product Increment na konci každého sprintu. Historicky máme určitý technologický dluh a automatické testování musíme kombinovat s manuálním. V poslední době se proto soustředíme na zvýšení míry automatizace a unit testy. 
  • Týmy mají daleko vyšší míru zodpovědnosti. I na nich závisí, v jakém stavu máme backlog nebo kdo dostane dovolenou. 
  • Odlišné je pojetí role Scrum Mastera, který má vyšší manažerské kompetence. O tom, jak to u nás chodí, se rozpovídal Radek Gajdušek
  • Ke Scrum ceremoniím jsme přidali další meetingy, které nám umožňují lépe škálovat vývoj skrze více týmů. Inspirovali jsme se v LESSu a SAFe frameworku. 

S Kentico Cloud jsme začali leanově 

Příběh o vzniku Kentico Cloud jsme vám už vyprávěli. Jak to probíhalo z hlediska vývoje? Vyzbrojeni zkušenostmi jsme se pustili do nového produktu agilně a svěřili ho interním start-upovým týmům. V začátcích jsme se drželi Lean start-up metodologie a všechny nápady validovali se zákazníky. V některých obdobích nám pomáhaly GV Design Sprinty, díky kterým jsme se posouvali rychle kupředu. K Design Sprintům se stále vracíme v situacích, kdy začínáme zpracovávat novou oblast, ve které ještě tápeme. 

Postupně se tým okolo Kentico Cloud začal rozrůstat a dnes už zaměstnává velkou část firmy. Museli jsme týmy naučit spolupracovat se vším, co k tomu patří – od technologické synchronizace až po společné plánování a nastavení priorit. Přes počáteční škobrtání se nám to začalo dařit. Postupem času se z nich staly Scrum týmy a leanové principy nám pomáhají i dnes. Daleko více řešíme MVP, abychom dodávali zákazníkům to, co opravdu potřebují, a neztráceli čas. 

Scrum u nás zapustil kořeny  

Tři slova – Transparency, Inspection, Adaptation –  která skloňuje nejedna scrumová příručka, se snažíme dodržovat poctivě. Proto jsou všechny naše backlogy veřejné a jednou za 14 dní máme ve všech týmech retrospektivu, která nám pomáhá neustále se zlepšovat. Ačkoliv většina firmy mluví česky, veškerou dokumentaci máme v angličtině, aby byla srozumitelná i pro naše kolegy ze zahraničních poboček. A bez ohledu na to, na jaké pozici pracujeme, všichni víme, jak se Kentico daří finančně. 

Zkrátka nám Scrum pomáhá nejen ve vývoji, ale také díky němu udržujeme věci, které nám jsou hodnotově blízké. 


A jaké byly začátky ve vaší firmě? 

Chcete si číst dál?

Open space a houpačky? Nemáme a nechceme, protože...

Kanceláře na Nových sadech jsou už naše třetí v pořadí. I proto jsme přesně věděli, jaké by měly být, a taky co tam určitě mít nechceme. Ve výběru nám pomáhali lidé z jednotlivých týmů.

V kategorii Život v Kentico

Seznamte se s Kentico Cloud

Na trhu jsme už 12 let. Na začátku jsme vytvořili skvělý produkt Kentico CMS. Ten označuje americký Gartner za jeden z nejlepších systémů pro správu webového obsahu na světě.

V kategorii Kentico Cloud

Nejčastější úkoly pro marketingového analytika

Sdílíte nadšení pro data? Možná by vás mohlo zajímat, jak s marketingovými daty pracujeme u nás v Kentico. Šli jsme totiž rovnou ke zdroji, podívali se pod ruce našemu marketingovému analytikovi a při…

V kategorii Marketing

Potkejte se s námi offline

  • TestCrunch 2018

    Kamil bude povídat o zastupitelnosti testerských a developerských rolí napříč agilním týmem, Matej zase o našem UI testovacím frameworku a jeho postupném vylepšování.

  • Unihunt v Brně

    Jak poznáte, že se z někoho stal seniorní UX designér? Že by podle nejbarevnější sbírky post-itů? Nebo podle počtu stříbrných vlasů? Náš kolega Tadeáš Kubát vám odpoví! Přijďte si ho 24. 11. poslechnout na Unihunt a poznejte bodový systém, který s UX týmem vymysleli.