Jak byste svůj tým popsali jedním slovem
Marek: Samoorganizující. Lidi vědí, co mají dělat, a když neví, sami se domluví mezi sebou. Nikdo nečeká, až mu ostatní nalinkují, čeho se má chopit. A věci prostě fungují dobře.
Aleš: Učící se. Stále se něco učíme, ať už v oblasti organizace, technologie nebo komunikace. Mluvíme spolu, přicházíme s řešeními, diskutujeme o nich.
Co když jsem introvertní junior a ostýchám se prosazovat své názory
Marek: Předně, názor nemusíš prosazovat, vyjadřuješ ho.
Povzbuzuji kolegy v tom, že součástí technické diskuse je vzít v potaz všechny úhly pohledu. Na základě nich se pak společně rozhodujeme.
Pokud sami od sebe nezačnou, aktivně se zeptám. Časem sami cítí, že jejich názory jsou relevantní, a nemají už takový problém je sdílet, i když jsou třeba introverti.
Aleš: Stěžejní jsou pro mě lidé, kteří přinášejí do debaty nové podněty. Při našich synchronizačních schůzkách v Developer Experience pěstujeme schopnost společně dojít k rozhodnutí, za kterým si potom budou všichni stát.
Když se introvertní junior sám neozve, ptáme se: „Máš k tomu něco? Ještě jsme neslyšeli tvůj pohled.“ Někteří řeknou víc, jiní míň, ale postupně získávají sebedůvěru, protože nás zajímá jejich názor. Málokdy přijde z týmu odmítavá reakce. „To je ale blbost!“, „Ty už příště nic neříkej a buď rád, že jsi!“ u nás neuslyší.
Pomáhá i to, že díky různorodé práci všichni produkt poznají hodně do široka – nejen z hlediska kódu, ale i z perspektivy zákaznických problémů. Jako developeři jsme totiž hodně zatažení i do supportu a vůbec komunikace se zákazníky
V čem je pro developera dobré mluvit přímo se zákazníky a jak mu pomůžete
Marek: Komunikace s klienty je jedním ze stavebních kamenů Product Development Process (PDP) 2.0, systému práce, v kterém funguje zatím dva roky Kontent. U nás byl doposud v přímém kontaktu se zákazníky hlavně Product Owner. Až teď, když se PDP 2.0 osvědčilo v Kontentu, budeme ho postupně zavádět i v Xperience.
Myslím, že někdo je komunikativnější a přijde mu to přirozené, jiný to vnímá jako další agendu, kterou úplně dělat nechce. V Xperience tento způsob práce ještě nemáme zajetý a zažitý, tak zatím těžko soudit.
Jaké máte s PDP 2.0 zkušenosti v Kontentu
Aleš: U nás se k pohledu zákazníka developer dostane, protože informace tečou mnoha kanály. Třeba support řeší problém, nejsou si jistí, tak kontaktují vývojáře a my jim pomůžeme. Součástí samozřejmě je, že si k tomu přečteme konverzaci se zákazníkem. Tento relativně pasivní způsob je komfortní i pro největší introverty – spojkou se zákazníkem je support a oni jen navrhují, na co se zeptat.
Na problémech spolupracujeme jako developeři s UXáky a produkťáky, takže vnímáme, že je technické řešení, ale současně víme, pro koho to děláme, a čeho se snaží dosáhnout.
A nakonec je tu možnost skočit do komunikace se zákazníky po hlavě, protože s nimi vedeme řadu rozhovorů. Máme developery, kteří do přímé komunikace s klienty jdou – to je pak ultimátní motivace. Jedna věc je totiž číst si na Teamsech, že klientovi se něco nedaří. Ale vidět ho a poslouchat, o co se pokouší, vnímat jeho frustraci, to je jiné kafe. Chytáš se za hlavu a říkáš si, „To není možný! Jak to, že nám to uniklo?“ Proto je důležité, aby se zákazníky mluvilo co nejvíc vývojářů.
K tomu člověk samozřejmě potřebuje dospět. Jako první krok se na call zákazníka se supportem jenom pasivně připojí. Pak následuje několik mezistupňů, až se nakonec cítí dostatečně komfortně a jde do komunikace naplno. Někdy to trvá měsíce a občas je to i sranda.
Oba produkty rostou a investujeme do jejich modernizace. V Kontentu jsou proto hlavními tématy škálovatelnost a integrace. Xperience přepisujeme do Reactu a na pozadí bude .ASP .NET Core Web API
Jaké výzvy na vás v nejbližší době čekají
Aleš: Kontent rychle roste, je řešením pro velké projekty, takže výzva číslo 1 je škálovatelnost – potřebujeme, aby se produkt nezhroutil pod náporem nových uživatelů.
Aktuálně jsme spíš reaktivní, ale tohle téma je natolik důležité, že jsme teď na jeho řešení dostali vyhrazený prostor.
Z pohledu byznysu práce na škálovatelnosti nepřináší nic, na čem bychom obratem vydělávali, ale zajistíme tím zákazníkům jistotu a bezpečí. To taky něco vypovídá o Kentico, ne?
Další velké téma jsou integrace. Kentico Kontent je služba, součást větších řešení, které je potřeba s námi propojit. Vedle toho vyvíjíme podporu pro integraci se spoustou služeb třetích stran jako Gatsby, Stackbit nebo Netlify.
Marek: Za mě je na prvním místě prototypování nového administračního rozhraní. To staré je rozsáhlé a napsané ve Web Forms – zastaralé technologii, se kterou už nepočítáme. Všechno přepisujeme do Reactu a na pozadí bude .ASP .NET Core Web API. To je naopak moderní i na dnešní dobu.
Potřebujeme tedy nové administrační rozhraní navrhnout v reactové single-page aplikaci, abychom zákazníkům nabídli ještě větší komfort práce, když si budou přizpůsobovat UI pro své potřeby.
Co se nedaří
Aleš: Nám se teď vrací i s úroky technický dluh. Když jsme začínali s Kontentem, byl to prototyp nastavený na určitý počet zákazníků. Zpočátku jsme se soustředili na to, aby něco uměl, takže technická údržba a škálovatelnost se chvíli upozadily. Teď Kontent vyrostl do úspěšného enterprise řešení, nároky se zvyšují, a tak všechny plánované změny musíme udělat rychleji.
Občas se objeví produkční incident a musíme ho okamžitě řešit – ať jsou 3 hodiny ráno nebo neděle. To nám samozřejmě bere čas na další práci. Takže třeba z pohledu Sales možná doručujeme málo, ale to, co děláme, je zásadní pro zákazníky. Zjednodušeně, to, že děláme svou práci dobře, poznají klienti tak, že všechno funguje.
Marek: My nemáme nějakou vyloženě velkou potíž. Prototypování v nové technologii ale přináší celou sérii drobných problémů, protože se v tom vlastně učíš. Předtím jsem nedělal v Reactu každý den, pracovali jsme ve Vue.js. Máme sice nějaké části funkčnosti, ale logicky, když se učíš něco nového, děláš občas přešlapy. Takže studuješ dokumentaci, zkoušíš věci a bereš to jako součást procesu.
A pak samozřejmě před releasem se objevují na poslední chvíli zádrhele, u kterých ani nevěříš, že tam až doteď zůstaly utajené. Je to holt zákon schválnosti, i když nikdy nenecháváme problémy na poslední chvíli.
Ovlivnila vaši práci nějak probíhající pandemie COVID-19
Marek: Náš segment trhu není na koronu extra citlivý. Neobávám se tedy, že by nám zařízli jakékoli projekty, narozdíl třeba od nějaké projektově orientované firmy ve strojírenství nebo automotive.
Lidi nemusí mít strach jít do firmy jako Kentico, kde byznys nestojí a nepadá s koronou. Navíc u nás funguje plný home office i onboardování lidí online – to máme celkem vychytané. Jasně, není to tak dokonalé, jako když sedíme vedle sebe v kanceláři, ale je to řešitelný problém.
Dlouhodobě ladíme práci z domova, nerozhodují o nás investoři a i v této komplikované době máme prostor na osobní rozvoj
Aleš: Souhlasím s Markem. Kentico navíc vnímám jako stabilní pro jeho transparentnost – pravidelně zveřejňujeme, jak jsme na tom s financemi, s pipelinou, s tím, jak získáváme další zákazníky.
Jsme česká soukromá firma, a tak nemáme žádné investory, kteří by rozhodovali o tom, co se bude dělat, jaká část pracovní síly se propustí a tak.
Taky dlouhodobě ladíme práci z domova. Samozřejmě to občas dře, ale fungujeme dobře. Development sídlí v Brně – ve stejné časové zóně, což je nejen v téhle době hodně komfortní. Jsme otevření, vstřícní, komunikujeme spolu i při práci z domova, to mi přijde skvělé.
A ještě jedna věc je pro mě hodně důležitá – míra volnosti a prostoru pro osobní rozvoj i v téhle komplikované době. Innovation Time je unikátní benefit. Zaměstnavatel se mě nesnaží za každou cenu vyždímat, ale záleží mu na tom, abych rostl. Mám šanci pracovat na dalších dovednostech, nejen technologických, ale třeba na komunikaci se zákazníkem, spolupráci v týmu, leadershipu...
Na co se v nejbližší době nejvíc těšíte
Aleš: Upřímně, já se nejvíc těším na to, až se nám podaří přesunout se úplně do proaktivní role. Vidím to na přelom roku.
Marek: Těším se, až začneme na základě prototypu dělat to produkční administrační UI. Až začneme prototyp přebouchávat do reálného kódu, který pak budeme používat. Myslím si, že je tam hodně nových věcí, tak to zároveň bude spousta příležitostí a zajímavých výzev k řešení.
Autoři rozhovoru
Marek Fešar
Na Kentico se mi líbí, jak moc záleží na kvalitě kódu. Důsledně se řeší code review, refactoring i testy, aby se minimalizovalo množství chyb nebo návrhových nedostatků. Myslím, že takto by to mělo být samozřejmostí všude.
Zajímá vás, jak to u nás chodí, a chcete vědět všechno mezi prvními? Sledujte nás na Facebooku, LinkedIn nebo Instagramu.